לימוד מושגי יסוד בשילוב בינה מלאכותית יוצרת
פיתוח יכולות למידה אקטיבית של סטודנטים בעזרת כלי בינה מלאכותית

כותבים:
ד"ר ד"ר סיגל בן עמרם, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת גורדון
רוצים לקבל עוד מידע על הפרקטיקה?
רוצים להתנסות? יש לכם רעיונות להעשרת הפרקטיקה?
צרו קשר
למי זה רלוונטי?
הפרקטיקה מתאימה לקורסים בהם הסטודנטים נדרשים להכיר מושגי יסוד הקשורים בתחום התוכן הנלמד.
מתאים למרצים בעלי נסיון בפדגוגיה דיגיטלית ובלמידה מרחוק – סינכרונית וא-סינכרונית, ניסיון בביצוע 'הערכה מעצבת', היכרות עם כלים ושיטות לחיפוש מידע וניסיון בשימוש בכלי במ"י מסוג Text To Text.
אילו אתגרים דרשו מענה?
האתגר הוא להוביל את סטודנטים ללמוד, להכיר ולהבין בצורה מדויקת מושגי יסוד הקשורים לנושא הקורס, לא כהקנייה על ידי המרצה, אלא על ידי למידה אקטיבית ומצד שני, לא להעמיס על כלל הסטודנטים לימוד של כל המושגים.
הפתרון הוא לחלק את העבודה בין הסטודנטים: כל זוג חוקר לעומק מושג אחד – כותב הגדרה מדויקת (ערך אנציקלופדי) ומציע מידה נוסף להמחשת המושג. כל התוצרים משותפים בלקסיקון שיתופי ('אגרון', במוודל) . הלמידה מתבצעת באופן עצמאי , אך המרצה מלווה כל שלב ב'הערכה מעצבת' . ההתייעצות עם המרצה הנה חובה, וכלולה ב'מחוון ההערכה'.
מטרת המטלה:
התנסות בהערכה מעצבת ובלמידה מרחוק
הכרת מושגי יסוד הקשורים בנושא הקורס
התנסות בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת ככלי עזר לכתיבת הערך
התנסות בכתיבה מדעית, מתומצתת, ממוקדת ומדויקת באמצעות כתיבת ערך אנציקלופדי
ביצוע הערכת מידע ופיתוח גישה ביקורתית – תוך הצלבת מקורות מידע ושימוש גם בכלי חיפוש מוכרים – מנוע חיפוש, מאגר מידע.
דרישות מוקדמות ומשאבים
כישורים טכניים ופדגוגייה דיגיטלית:
עבודה שוטפת עם מוודל (או אתר מלווה אחר), ניסיון בלמידה סינכרונית (זום או דומה) וא-סינכרונית (ניהול פורום /קבוצת דיון), ואוריינות דיגיטלית ברמה גבוהה.
מאפייני הכלים הדיגיטליים:
* מנוע חיפוש Google
* כלי במ"י מסוג Text to Text
זמן הכנה ויישום:
זמן ההכנה תלוי בניסיון ויכולת המרצה. זמן היישום – לפחות שלושה שיעורים בסמסטר – הכנה, א-סינכרוני (לביצוע המטלה), סיכום ולמידה מתוצרים.
בנוסף, יש לתכנן ולהקצות זמן למעקב צמוד אחר ביצועי הסטודנטים ומתן משוב מיידי באמצעות כתיבה בפורום.
תמיכה מוסדית נדרשת:
* פיתוח מדיניות מוסדית המתייחסת לשימוש בבינה מלאכותית ביושרה אקדמית ובאופן אתי.
הליך פתרון
הליך בניית מטלות מורכבות שמשלבות שימוש מושכל בבינה מלאכותית, תוך התייחסות לגישת "הערכה לשם למידה" (הל"ל):
שלב 1 – ניסוח רשימת מושגי יסוד הקשורים לתחום התוכן הנלמד
נסחו רשימה של מושגי יסוד הקשורים לנושא הקורס/תחום הדעת הנלמד. מספר המושגים ברשימה כמספר הסטודנטים בקורס (או כחצי או שליש ממספר התלמידים בקורס במקרה שהכתיבה תהיה בזוגות או בשלשות)
שלב 2 – בחירת המושג הנחקר על ידי הסטודנטים
הציגו את רשימת המושגים לסטודנטים ואפשרו להם לבחור מושג אותו יחקרו ועליו יכתבו ערך אנציקלופדי.
שלב 3 – ניסוח המטלה
נסחו הנחיות ברורות בכתב לביצוע המטלה והסבירו את ההנחיות לסטודנטים במפגש פא"פ או סינכרוני. ודאו שההנחיות ברורות לכולם. הגדירו לוח זמנים לביצוע והגשת המטלה
שלב 4 – ניסוח מחוון
נסחו הנחיות ומחוון לכתיבת הערך האנציקלופדי. רצוי לא להסתפק בערך 'יבש' אלא להוסיף תכנים וסוגי מידע נוספים. אפשר להוסיף דרישה להוספת מידע להמחשה, תובנה אישית ותובנה על הקשר של המושג לנושא הקורס . לדוגמה ראו כאן הנחיות לתוכן וכתיבת הערך במטלה שפת האוריינות הדיגיטלית
שלב 5 – תכנון סדנה
תכננו ובצעו סדנה מודרכת להכרת השימוש בכלי במ"י. עם הדגמות על מושגים רלוונטיים.
שלב 6 – תמיכה בתהליך הלמידה
פתחו פורום להתייעצות עם המרצה וחייבו את הסטודנטים להציג את גרסת הערך שלהם בפורום לפני ההעלאה לאגרון . הציעו לסטודנטים כלי עזר: התייעצות בפורום והתייעצות אישית עם המרצה בשעות קבלה.
שלב 7 – שיתוף התוצרים
פתחו משאב אליו יועלו התוצרים של כולם. 'אגרון' במוודל מאוד מתאים למשימה זו.
שלב 8 – מעקב
לאחר שהאגרון נוצר, בצעו פעילות follow up, כדי להבטיח שכל סטודנט.ית קראה ולמדה גם את המושגים שאותם לא חקר.ה. אפשר לבצע חידון, או להציע לסטודנטים ללמוד בקבוצות את המושגים.
שלב 9 – הערכה
מדדי הערכה והצלחה – לוו את המטלה 'במחוון הערכה', שיוצג לסטודנטים מראש, בקשו מהסטודנטים למלא שאלון רפלקציה על התנסותם בכלי הבינה המלאכותית.